Ontdek het Reptielenbrein en beïnvloedt de keuzes van jouw klanten
Het reptielenbrein, ook wel bekend als de R Complex, controleert onze primaire levensbehoeften zoals honger, ademhaling en vecht- of vluchtreacties. Het reptielenbrein, en tevens het oudste brein, bepaalt de keuze tussen wel en niet kopen!
6 Kenmerken van het reptielenbrein
1. Het reptielenbrein wordt gestuurd door emoties
Het reptielenbrein werkt op de automatische piloot.
Het is het mechanisme dat automatisch reageert op de prikkels die wij dagelijks meemaken .Emoties zijn het gevolg van deze prikkels. Denk aan de heerlijke geur van verse koffie of een pas gebakken brood, of het horen van rustgevende muziek of de geluiden van de oceaan.
Hoe beter jij emoties aan je product koppelt, hoe beter jij het koopgedrag van je klant stuurt!
2. Het reptielenbrein denkt alleen maar aan krijgen of verliezen
De twee basiselementen van al ons gedrag liggen in het zoeken van plezier en het vermijden van pijn.
Klanten zijn het meest gefocust op het voorkomen van pijn. Om die reden werken tijdelijke aanbiedingen zo goed.
Je wilt het niet meemaken dat jij net een nieuw product hebt gekocht voor 80 euro dat gisteren nog maar 30 euro kostte.
Marketeers spelen in op de pijn door mensen te wijzen op de prijsverhoging die gaat komen. “Let op: als je het vandaag niet koopt, dan koop je het nooit meer zo goedkoop.”
Maak de aankoop van je product plezierig door te wijzen op de voordelen die je klant zal krijgen. Zorg dat hun grootste pijn opgelost wordt of gebruik de pijn van verlies om een aankoop te stimuleren.
3. Het reptielenbrein heeft een slecht geheugen
Onderzoek wijst uit dat het begin en het einde van een ervaring onze perceptie van de hele ervaring bepalen.
Denk er aan, de eerste indruk is het halve werk.
Laat een sterke eerste indruk achter en sluit af met een ervaring die blijft hangen voor in de toekomst. Bedenk daarbij dat de laatste ervaring die je klant meemaakt, het meeste gewicht krijgt in de bepaling van de indruk die hij/zij van jou heeft.
4. Het reptielenbrein is visueel georiënteerd
Vanaf onze geboorte richten wij ons sterk op visuele presentaties. De non-verbale communicatie, die voor 80% bepalend is voor de gehele communicatie, vertelt ons hoe wij een boodschap moeten interpreteren.
In een later stadium, in het menselijk brein, leren we woorden te herkennen om extra betekenis mee te geven aan de boodschap.
Presenteer je belangrijkste boodschap visueel. Geef kleur en vorm aan je boodschap, laat je product duidelijk zien en speel in op de visuele koppeling tussen een boodschap en emotie.
5. Het reptielenbrein is makkelijk te foppen
Voordat iemand overgaat tot kopen, staat men nog even stil bij het laatste drempeltje, geld uitgeven. Je product wordt in deze fase bestickerd met “eerlijk geprijsd, oneerlijk geprijsd” of nog erger, “NIET kopen”! Zorg bij de bepaling van de prijs van je producten dat je meer waarde biedt dan wat men moet betalen.
Elke deal die een klant met jou maakt moet als een koopje ervaren worden. Zo wordt door slimme marketeers gebruik gemaakt van framing. Bij framing leg je enkele ankers neer die in een later proces meegenomen worden ter vergelijking of bepaling van een keuze.