Webteksten schrijven? Zo Schrijf je voor Google en Klanten
Je wilt meer bezoekers via Google en tegelijkertijd wil je dat bezoekers klanten worden.
Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?
In mijn ogen kun je prima goed gevonden met je webtekst en tegelijkertijd je bezoekers prikkelen tot het aankopen van jouw producten.
Maar…
Je dient dan wel afscheid te nemen van:
Het volproppen van jouw teksten met zoekwoorden
Het volgen van SEO-strategieën die al jaren niet meer werken
Het schrijven voor Google (i.p.v. voor je klant)
Wil je geen bezoekers, maar klanten via Google, bedenk je dan 1 ding.
SEO is veranderd, Google is veranderd en jij…Jij moet daardoor ook veranderen, wil je de beste posities krijgen en behouden.
Wil je op een andere manier jouw webteksten schrijven. Je teksten niet meer vol hoeven te proppen met zoekwoorden en ontdekken wat wel werkt?
Hoe schrijf je jouw webteksten voor Google en klanten?
Uiteindelijk gaat het niet om Google, maar om je bezoekers.
Toch?
Hoewel niet iedereen het met mij mee eens is, Google vindt jouw bezoekers net zo belangrijk als jij. Misschien zelfs nog wel belangrijker.
Waar Google voorheen vooral keek naar de on-site optimalisatie en de backlinks, spelen tegenwoordig andere factoren een belangrijke (en bepalende) rol. Dit heeft veel te maken met de intentie en relevantie, oftewel – de IR-factor.
Hoe Google jouw positie bepaalt met behulp van de IR-factor
Waar Google voorheen keek naar de zoekwoorden, kijkt het tegenwoordig naar de IR-factor. IR staat voor de intentie en relevantie. Waar vele nog de zoekwoorden gebruiken om hoog in Google te komen, gaat het Google tegenwoordig om iets heel anders.
Natuurlijk kijkt Google naar de woorden die op een pagina staan, maar wat veel belangrijker is, is de intentie en de relevantie. Met welke intentie zoekt de zoeker? Naar welk antwoord is die op zoek? Welke informatie wil hij of zij vinden en…
Hoe moet jouw webtekst zijn geschreven en ingericht om te voldoen aan de eisen van de zoeker?
Het bepalen van de IR-factor van jouw webteksten is een belangrijk proces en Google zal hier steeds beter in worden. Klopt deze factor niet, dan zul je nooit kunnen scoren in Google. Hoe goed je webtekst ook geoptimaliseerd is voor SEO.
Hoe lastig dit misschien nu klinkt, er schuilt een zeer groot voordeel achter deze verandering. Er liggen kansen voor het oprapen die zelfs Google nog niet gevonden heeft. Wat ik nu al kan meegeven: Houdt rekening met wat je bezoeker echt wilt.
Als ik zoek naar een artikel over webteksten schrijven, wat voor informatie wil ik dan?
Als jij een tekst schrijft of landingspagina maakt voor bezoekers die zoeken naar “fietsband plakken” wat zoekt je bezoeker dan precies?
Natuurlijk wil hij informatie hebben over het hoe en wat. Maar…
Hoe wil hij deze informatie krijgen. Een handig stappenplan met afbeeldingen, een video, een complete handleiding of een adres van de dichtstbijzijnde fietsenmaker?
Door rekening te houden met dit soort vragen zul je, naast betere webteksten, ook een betere positie in Google krijgen.
Heb je nagedacht over de invalshoek en hoe je jouw artikel het meest interessant (en relevant) maakt?
Schenk dan nu aandacht aan het juiste framework.